Saturday, October 11, 2008

Back in sweden!

Hej allihopa. Skönt å vara hemma. Jag kom hem igårkväll och gjorde ingenting. Det behövde jag verkligen. Jag är gasnka trött nu, delvis från allt resande och delvis för att jag fortfarande är på amerikansk tid. Jag har varit på ett flygplan måndag, onsdag, torsdag och fredag den här veckan. På måndag for vi från Newark till Florida, onsdag for vi tillbaka. Och sedan for vi hem till sverige på torsdag och fredag. Idag blir det bara läxor, kul va?... egentligen så vill jag bara sova. Men jag får inte göra det, eftersom att jag måste komma in i svensk tid igen. här har jag i alla fall några resetips.

Klädsel: Jag är en strumpbyxe människa, och det vet nog alla som känner mig. Så självklart tycker jag att strumpbyxor vore det bästa alternativert. Men helt seriöst, om man ska försöka sova på ett flygplan så kan det va skönt att inte ha några stela jeans på benen. Det blir svårt at röra sig, och dem glidert ner när man böjer sig fra. Jag talar faktist ur erfarenhet. Jag hade på mig jeans på vägen hem frrån Florida. Annars kan man ha mjukisbyxer om man nu gillar det. På det så bör man ha en sva klänning eller ett linne, och en skön kofta. Temperaturen varierar mellan kallt och svettigt hela tiden. Och se till att ha sköna skor på fötterna, det blir mycke gåande på flygplatsen. Annat som man kan tänka på när det gällert kläder är att inte bära metall, för att förenkla säkerhetskontoll processen. Och smycken bör undvikas (helt enkelt obekvämt och besvärligt).
Väska: På flyget får man ha en "carryon", och ett annat föremål (typ handväska). Men jag föredrar all välja en. Om jag har mycket, eller tunha saker så tar jag en carryon på jul. Annars så föredrar jag en stor handväska. I kan det va bra att ha fräsha baskläder (typ linne strumpbyxor och underkläder), det kan vara skönt att byta in i. Mascara, foundation, liten flaska parfymoch smycken för att snygga upp sig just innan landning. Man buka oftast träffa någon dä man kommit (typ släkt) och då vill jag i alla fall vara snygg och lukta gott. Se till att det är en liten flaska parfym och foundation, för man får bara ta med sig en dl vätska på planet. En mössa för att dölja håret, efter några timmar på planet är det inte så fräsht och snyggt. En sjal är ett bra täcke, och tidningar och böcker är bra underhållning. Om man vill så kan man ta med siog några nötter eller liknande, ifall man blir hungrig, men kom ihåg att vissa länder inte tillåter färsk frukt och grönsaker samt kött inte får komma in på planet, ens i bagaget. Om du hjar lite plats i bagaget så rekomenderar jag att bni rullar kläderna. Det tar mist plats.
När du kommit hem: Vänta med att packa upp allting. Ta istället en dush först. Efterå så har man fått ny energi, och att packa upp blir inte ens nära till lika jobbigt. Och sist men inte meínst, se till att vända tillbaka dygnet direkt. Gå och lägg dig vid normal tid och tvinga dig upp, hur jobbigt det än är.

No comments: