Wednesday, December 10, 2008

I hold your letter in my frozen hand. The last line was long as long as it burns my look carries on.

Hej alla glada! Det är Mirjam här. Dagen har inte varit lång, men jag är trött ändå. Har ju badat! Det skönaste var ändå imorse. Jag hade sovmorgon till 10.00 och allt jag behövde göra var att stiga upp ur sängen, klä på mig och äta frukost. Inget smink eftersom att vi ändå hade bad, behövde inte duscha, inte välja kläder, inte packa väskan. Ingenting. Helt superskönt! Däremot vet jag något som INTE är skönt någonstans. Det är denna fruktansvärda kyla! Hade på mig stumpbyxor med ett slags mönster på, så vissa delar av benen täcktes inte av något. Och så får man vänta ute i kylan på bussen som kört fast, bussen som inte kommer, bussen som ska anlända om en kvart osv. Inga busstider var på mina sida idag. Just my luck.
Men men, ikväll har jag bakat lite cookies. Tycker att det är roligt att baka faktiskt! Ha en skön kväll! Kram


Amerikanska cookies Ger ca 30 st

Ingredienser:150 g blockchoklad, mörk
100 g sötmandel
2 ägg
5 dl vetemjöl
200 g smör, margarin
3 dl råsocker eller brun farin
1 msk vaniljsocker
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
Ugn: 175°C
Gör såhär: Sätt på ugnen 175°C. Hacka mandeln grovt. Hacka blockchokladen.Rör ihop margarinet med socker poröst. Tillsätt äggen, vispa. Blanda ihop övriga ingredienser i egen bunke. Tillsätt dem tillsammans med mandeln och chokladen rör ihop alltsammans. Forma degen till en rulle och skär den i 30 bitar. Rulla dem till jämna kulor. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper eller dylikt. Platta ut dem med mjölad hand. Grädda i mitten av ugnen i ca 15 min.

No comments: