Sunday, January 11, 2009

Muffins med honung och nötter

Hej bloggen, det är Mirjam. Jag kom just från ett mysigt kvällsfika med familjen. Idag har jag varit på kyrkan, sedan tog jag en lång promenad. Efter det gick jag och handlade riven muskot på Ica. Jag skulle nämligen baka. Det blev muffins med honung och nötter. De blev verkligen hur goda som helst, ni borde prova! Smakerna bildade en härlig kombination tillsammans. Här har ni receptet ifall ni blir sugna på att prova. Personligen är jag inget stort fan av honung, men man känner inte smaken av det så mycket, mest sötman bara.

Ingredienser 12 muffins
85 g extra fint vetemjöl
1 krm mald kanel
1 krm mald nejlika
1 krm riven muskot
6 msk smör, rumsvarmt
85 g strösocker
1 msk honung
Finrivet skal av en apelsin

Täcke
15 g valnötter, finhackade
1 krm mald kanel
Saft av 1 apelsin

Tillagning
1. Placera 12 pappersformar i fördjupningar i en muffinsplåt eller ställ 1 dubbla papperaformar på en bakplåt.

2. Sikta ner mjöl, kanel, kryddnejlika och muskot i en skål. Rör om smör och socker vitt och luftigt i en annan skål. Rör ner honung och rivet apelsinskal och tillsätt sedan äggen, lite åt gången. Rör kraftigt efter varje gång. Vänd ner mjölblandningen med en metallsked. Rör ner valnötter och fördela sedan smeten i pappersformarna.

3. Grädda muffinsen i 190 grader varm ugn i 20 ninuter eller tills de har höjt sig och blivit gyllenbruna. Låt dem svalna på ett bakgaller.

4. Täcke: blanda valnötter och kanel. Hetta försiktigt upp honung och pressad apelsinsaft i en kastrull under omrörning tills honungen har smält och blandat sig med saften.

5. Pricka ovansidan på de avsvalnade muffinsen med en gaffel eller en provsticka och droppa över den varma honungsblandningen. Strö över hackade valnötter och kanel och servera muffinsen varma eller kalla.


Sov gott!

No comments: