Sunday, January 4, 2009

Mitt 2008

OBS! Alla bilder är mina förrutom de från Hovet!
Januari:
Det var början på det nya året. Inte så mycket hände. Jag var mest nervös inför gymnasievalet och allt i skolan.

Februari:
Vi spelade in filmen HOVET med Beatrine Von Askelöf (Jag, Victoria, Katrina, Elina, Peppe och Julia) som vi sedan visade upp på skolans Öppethus. Det var en slags Talk show med massa kända personer som besökte i studion. Bl.a. Ola Salo, Darin Zanyar och Tokio Hotel. Och även kändisar som Thomas DiLeva, Carola och Andreas. Väldigt roligt hade vi. Detta var då vårat elevensvensvalarbete.

Victoria som Ola Salo.
Elina som Darin Zanyar.Jag som Bill Kaulitz.
Julia som Tom Kaulitz.

Manusövning och kostymprovning.


Mars:
Det var sportlov och jag köpte mig älskade systemkamera. Jag fotade allt som rörde sig. Ja, och allt som inte rörde sig också för den delen. Jag bodde även kvar i mitt gamla flickrum med hjärtan. Fy. Under denna månad och framåt våren hade vi riktigt störd humor. Bara någon öppnade munnen så misstolkade vi det. Här dök även internskämt upp som "Tulpaner skapar liv i hemmet." Vi hade åtminstone väldigt roligt. Och mitt i allt det roliga så pluggade jag bokstavligt talat häcken av mig.

April:
Veckorna bestod av förberedelser inför den stora Europaresan. Jag och Stephanie skrev ett arbete om Auschwitz men besöket dit blev förövrigt inställt p.g.a. komplikationer med bussen. Europaresan gick även av stapeln i slutet av denna månad. Min lillebror fyllde fenm år och min storasyster fyllde 18.

Famous as "The Hurricane"


Matilda.

Glada flickor när vi äntrar Tyskland. Hmm, undra varför...

We're a part of one big family.

Buckingham palace.

Hans tar en tupplur nedanför Eiffeltornet.

Piggaste eleverna i världen. Tillbaka i Sverige, påbväg hem till Umeå efter två veckor i Europa.
Versailles. "Like hallo, I live here."

Reserutten.


Maj: Vi var fortfarande ute i Europa och flängde. Och när vi kom hem var det slutspurten på nian som gällde. Reseskilldring, nationella prov i matte hade vi kvar osv. Vi hade även mycket betygsprat denna vecka. En lyckad besökskväll för föräldrarna där vi redovisade ett drama från klassresan. Jag var iklädd rollen Hans Grönlund. Vi fick även se filmen från Europaresan som inte var klar. När vi kom hem var klassen tusen gånger bättre än när vi lämnade Sverige. I maj så skickade jag också in min slutgiltiga gymnasieansökan till Hantverksprogrammet, frisör. Dessutom var det skolans talangjakt där jag både uppträdde med dans och agerade konfransier. I slutet av månaden åkte vi till Dalarna på min fasters 40-årsfest/släktträff. Det var roligt att träffa alla släktingar. Jag, Joel, Benne och Samuel satt uppe hela natten och spelade kort. Det var någon lek som jag fick lära mig och det var grymt kul.

Pysen som den ser ut när den mår som bäst. Redovisningen.

Chrille och John.

Söta släktingar.

Juni: Vi målade väggen på Hannaskolan med alla niors siluetter. Ännu mer betygsprat var det. Den stora brännbollsdagen kom och vårat lag vann. Sista gången gilt! Mitt lag har aldrig vunnit förrutom 2008. Efter det hade vi vattenkrig. Sista dagen i nian hade vi knytkalas ute i solskenet och efterdet traskade alla nior ifrån åttorna och gick in för att förbereda årets tal. Den 6:e juni gick vi ut nian och där höll vi talet. I juni hade vi även sommarlov. Lite senare den månaden åkte vi ner till Svartbäcke och ner till Stockholm. Jag fick gå in nästan överallt i riksdagshuset. I plenissalen och allt. Det var häftigt!

Min bror döpte sig...
...och vi hade kalas hemma.

Svartbäcke är idylliskt.
Riksdagshuset.
Jag håller föredrag i Plenissalen. Det var häftigt att få komma in dit, för det är inte alla som får.
Juli: I juli fortsatte sommarlovet. Jag var bara hemma denna månad. Var med kompisar och sådant. Jag och Katrina startade också vår blogg, den som du läser nu, i juli. Jag fick i denna månad mitt slutgiltiga gymnasiebesked "Du är intagen till Hantverksprogrammet, frisör." Jag var lycklig.



Augusti: Sommarlovet fortsatte och skolan drog sedan igång. Jag var grymt nervös och spänd på det som komma skulle. Medan det fortfarande var lov åkte vi en vecka till fjällen. Och när skolan hade börjat åkte vi till Uppsala på min kusins bröllop.


Det var det kallaste vattnet någonsin.

Min nya klass, HV1A. Vi rockar!

Min kusin (bruden) gifte sig och vi åkte till Uppsala på bröllop.

September: Med dagarna blev jag mer och mer säker på klassen. I denna månad fyllde 4/8 år i min familj (5 personer på två veckor). Baletten drog även igång för terminen. Jag köpte mina tåspetsskor i september tror jag.

Vi hängde mycket på stan.Jag fick nya vänner. Nya sorst vänner. Här var det klassfest.


Oktober: Jag fyllde 16 år. Allting rullade på. Det var höst i luften. Skolan rullade på.

Vi var duktiga och pluggade på. Fina klasskompisar.

Hösten kom.

November: Det blev höstlov och jag fick magkatarr. Så jag kunde inte följa med på Youth i Uppsala. I november hade vi två veckors praktik och jag var på salongen Sax i stan.


December: Månaden gick alldeles för fort. Det var balettuppvisning och lucaiatåg. Vi hade bad på idrotten och alla skolarbeten skulle färdigställas. Det var julavslutning på Dragonskolan och jag besökte även Hannaskolans. I december var det också julafton som passerade utan att jag hann blinka. Sista dagen på året spenderades med Victoria och Katrina hemma hos Katrina. Det var hur mysigt som helst.

Det blev julafton, jag såg ut såhär.

Vi åkte och såg Kevin, Alice och Robin.

Jag firade in det nya året med Victoria och Katrina.

Som ni kan se så har 2008 bjudit på många bra saker. Jag har dock inte nämt alla de dåliga. Den mest händelserika månaden var nog maj. Augusti var en månad i början på något nytt. Och båda terminerna bara gick förbi. Man fick avsluta något man ägnat nio år av sitt liv till. Grundskolan. Och man fick påbörja gymnasiet med nya vänner, nya lärare och faktiskt gå något som man valt själv. Det är nog det sistnämnda som är den stora skillnaden. Detta var mitt 2008, men nu ska jag blicka framåt och göra 2009 till ett ännu bättre år. Det känns som att jag fick många uppleveser och erfarenheter som jag säkert inte kommer att kunna få 2009, men jag kan få andra slags upplevelser. Det blir vad man gör det till...
/Mirjam

1 comment:

Anonymous said...

hur underbart som helst att se alla bilderna. och jag måste säga, jag hade en ganska konstig hårfärg när skolan slutade :D haha... jag saknar 2008 hur mycke som helst, och den gamla klassen. fantastiskt att se!