Saturday, August 2, 2008

Recept på cupcakes!

Hej min små söta cupcakes! Här om veckan bakade jag just cupcakes och de blev jättegoda och fina så jag tänkte dela med mig av receptet. Det finns självklart tusentals olika varianter och man kan välja och vraka efter tycke och smak. Själv valde jag att ta ett muffinsrecept till botten och glassyren från ett annat recept eftersom att jag trodde att det skulle bli bra, vilket det blev.

Kanel och kokosmuffins

2 ägg
2 dl socker
80 g smör
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1-1 1/2 tsk kanel
2-3 msk kokosflingor
1 1/2 dl mjölk
Sätt ugnen på 175°C. Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda samman mjöl, bakpulver, kanel och kokos. Tillsätt mjölk och de torra ingredienserna i smeten, rör till en jämn smet. Rör i det smälta smöret. Häll i muffinsformar. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-20 min. Låt svalna.

Cream cheese frosting

100 g Philadelphiaost
60 g mjukt smör
300 g (1pkt) florsocker
0.5 st citron, saften (om man vill)

Frostingen behövde jag lite mer av än vad receptet gav, men det är ju 200 g Philadelphiaost i en ask så jag blandade lite mer och den blandades efter känsla bara. Kom ihåg att låta muffinsena svalna innan du lägger på frostingen, annars smälter det!
Som pricken över i:et pyntade jag med körsbär/bigaroer. Men man kan pynta med annat eller helt välja bort det om man vill. Lycka till!

No comments: