Wednesday, February 11, 2009

Fantasi är viktigare än kunskap

Hallå det är Mirjam! Kom nyss hem från skolan. Vi åkte skridskor idag i kylan, men det var inte så farligt ändå. Solen lyste och jag hade mycket bättre skridskor den här gången vilket gjorde det hela mycket roligare!

På svenskan var det två från Samhällsprogrammet som höll en föreläsning om Auschwitz. Jag tycker det är så intressant, och jag kan verkligen inte få in i min hjärna hur man kan ha den människosynen som nazisterna hade. Det är ju helt sinnessjukt! Jag fick också lära mig en ny sak, och det var att det var svenskarna som tillverkade människougnarna, där de eldade upp liken efter att de gasats ihjäl. Men vi svenskar står ju fortfarande helt neutrala i alla frågor, när det gäller allt? Medel/neutral är väl det ord jag tror beskriver en svensk bäst. Hursomhelst så önskar jag verkligen att vi åkte till Auschwitz på klassresan. Det var ju tanken, men bussen gick ju sönder. Men vi fick i alla fall åka på koncentrationslägret sachsenhausen istället då det var lite närmare till hands. Jag antar ändå att principen är densamma. Det är lika hemsk bådadera.
Vi hade hörövning på engelskan idag. Inte roligt någonstans. Men fantasi är trots allt viktigare än kunskap!
Nu sitter jag här och ska försöka komma någon vart med novellen. Efter middagen ska vi hem till min mormor som fyller år idag! Grattis till henne! Ha en bra kväll så hörs vi! Förresten, vi hade besöksrekord igår! Välkommen hit alla nya läsare!


2 comments:

Anonymous said...

ååååh jag som hade längtat asmyycke efter att få lyssna på den där föreläsningen ;(

lycka till med novellen btw, den är säkert asbra :D

puss

Victoria said...

finfin bild :D
då är ju jag typ stammis ju nu ;)