Sunday, November 2, 2008

Pannacotta

Hejsan, det är Mirjam här. Jag har inte skrivit något på ett tag. Varför? För att jag inte haft något vettigt att skriva. Denna söndag har jag inte gjort något särskilt. Har fotat lite och så. Jag är mest deppad för att det är sista dagen på lovet. Men man får väl ta vara på dagen. Jag gjorde vaniljpannacotta till min familj idag och den blev jättegod. Puss och kram!

Du behöver:
5 dl vispgrädde
1 vaniljstång (eller 1 tsk vaniljsocker)
½ dl socker
3 gelatinblad
Gör så här:
Lägg gelatinbladen i blöt.
Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull.
Häll på vispgrädde och tillsätt sockret. Låt koka upp. Rör om och låt puttra 1-2 minuter.
Ta av kastrullen från plattan, viktigt! (det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig.) Lägg i gelatinbladen och rör om så att de löser sig.
Sila bort vaniljstången. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 2 timmar så att det stelnar.
Servera med exempelvis tinade bär eller frukt eller ringla lite chokladsås över.

1 comment:

Anonymous said...

Den såg god ut! =) hoppas du haft ett bra lov! Kram på dig o vi ses imorgon! :)